Nedan öppna brev har i dag skickats till PTS samt PostNord. Detta för att försöka få klarhet i de krav/önskemål som ställts från PostNord till HSB BRF Kantarellen 11 att bygga centrala anordningar för postutdelning i området.
2025-01-07
Styrelsen för HSB BRF Kantarellen (nedan ”föreningen”) har blivit kontaktade av PostNord angående sättet post delas ut i området i dag. Vi har även haft ett fysiskt möte efter detta då vi försökt få mer information om vad som faktiskt gäller. Tyvärr är situationen fortsatt mycket oklar och därav detta brev där vi hoppas kunna få svar på såväl vad som gäller rent rättsligt som vad PostNords egentliga önskemål respektive krav är.
Vi efterlyser svar på vad som gäller från såväl PostNord själva som Rådet för utdelningsfrågor samt från PTS då PostNord återkommande hänvisar till PTS och regleringen i den kommunikation som skett. PostNord har även återkommande uttryckt önskemål att vi ska ”överklaga” beslutet till Rådet för utdelningsfrågor, men då det råder fortsatt tveksamhet från vår sida såväl om det rör sig om ett beslut eller vad som i så fall beslutats. Det innebär svårighet att med säkerhet avgöra vad som ska/kan ”överklagas”.
Nedan finns en sammanfattning av vår syn på saken, ett antal frågor samt den skriftliga kommunikation som skett mellan föreningen och representant från PostNord fram till dags datum.
Mvh
Styrelsen HSB BRF Kantarellen 11, Lidingö
Sammanfattning
PostNord har framfört önskemål/krav att föreningen ska bygga centrala platser för postutlämning på fem platser inom vårt område. Det är för föreningen oklart om det rör sig just om önskemål eller krav.
Föreningen har principiellt inget emot att diskutera en central lösning i likhet med det som PostNord tycks förorda, men måste veta mer om de juridiska grunder och förutsättningar som föreligger för att kunna ta ett korrekt beslut inom föreningen.
Det är oklart för föreningen om PostNord ställer krav på en förändring, det vill säga om ett beslut redan är fattat från PostNords sida eller om det handlar om ett samråd av något slag. Det har i kommunikationen från PostNord hotats med att postutdelning kommer sluta ske i området om inte åtgärder görs från föreningens sida, men det tycks inte finnas något formellt beslut, datum eller tider vi har att förhålla oss till. Några sådana har i alla fall inte tydligt kommunicerats från PostNord.
PostNord har som huvudsaklig grund för sitt, vad vi ändå får anta vara ett ”krav”, hänvisat till att de vägbommar som finns i området skulle utgöra ett ”varaktigt hinder”. Vägbommarna i fråga är av standardtyp och kan öppnas med en så kallad ”blåljusnyckel” som finns lätt tillgänglig på marknaden.
Föreningen har även erbjudit sig att bekosta bomnycklar för PostNord om detta skulle vara ett problem, men då fått svaret att de inte kan ansvara för nycklar. Det bör påpekas att de aktuella bommarna har funnits på plats i runt 10 år och att föreningen aldrig fått klagomål på dessa tidigare från PostNord. Föreningen ställer sig också frågande till att ett företag som PostNord inte skulle kunna hantera nycklar av denna standardtyp då man uppenbarligen inte har problem att exempelvis hantera låsbrickor till portuppgångarna i området.
Föreningens problem/utmaning
Som konstaterats ovan motsätter sig inte föreningen att hitta en ny lösning för posthantering i området. Vi är fullt medvetna om såväl utmaningen som belastningen på PostNord vad avser utdelning generellt, men kanske särskilt i ett område som vårt med 627 lägenheter utspritt över ett stort antal portar. Ur trafiksäkerhetssynpunkt ser vi även stora fördelar med mindre trafik inne i området (med eller utan vägbommar). Då vi noterat att post- och paketfordon av olika slag inte sällan rör sig oansvarigt fort i området skulle det från föreningens sida även vara intressant att få bort denna trafik från innergården.
Föreningen anser dock att vi omöjligt kan ta ett beslut med grund i den information som vi fått från PostNord i dag. Detta då en eventuell flytt av postutlämning till en centrallösning skulle ha en stor påverkan på många boendes livssituation samt att det skulle innebär en icke obetydlig kostnad för föreningen att finanseria detta på egen hand (grovt uppskattat i storleksordningen 1-1,5 miljoner SEK).
Vi behöver därmed veta om den information vi fått från PostNord är ett beslut och i så fall vilken rättslig status det beslutet har. Vi har uppmanats att ”överklaga” till Rådet för utdelningsfrågor, men kan inte se någonstans att ett formellt beslut fattats från PostNords sida, varför det är oklart vad det är vi förväntas/uppmanas att ”överklaga” och egentligen även varför.
Vidare behöver föreningen tydliga uppgifter om tidsgränser och de krav PostNord ställer i övrigt. I nuläget pratas det om ”samråd” och diskussion, även om det tyvärr, som redogörs för vidare nedan, det tycks vara ett ytterst ensidigt samråd från PostNords sida.
Utan en bättre inblick i vad PostNord faktiskt vill, vilket ”beslut” man eventuellt tagit, på vilka rättsliga grunder det tagits och hur man ser på tidsaspekten av ”beslutet” anser sig styrelsen ej ha mandat att besluta i frågan på egen hand. Frågan bör eventuellt istället hänskjutas till en föreningsstämma med tanke på kostnad och påverkan på boende i området. Föreningen behöver då exempelvis också veta om det krävs att vi kallar till extra stämma eller om det räcker tidsmässigt att ta upp frågan under ordinarie stämma någon gång i perioden maj-juni månad 2025.
PostNords föreslagna lösning
PostNord har föreslagit att föreningen ska uppföra fem centrala upphämtningsställen för post inom området.
Föreningen noterar att dessa föreslås placeras innanför befintliga vägbommar. På fråga om inte problemet då kvarstår som innan med ”varaktigt hinder” har vi fått svaret att det står PostNord fritt att ”komma överens om en lösning av det slaget” och att det ”handlar om kortare sträckor om det är centrala upphämtningsplatser”.
Redan här ifrågasätter vi från föreningen sida alltså att det alls skulle handla om bommarna som problem, då den från PostNord föreslagna lösningen utgår från att bommarna finns kvar. Om en överenskommelse kan ske att bommarna kan kvarstå bör ju en liknande överenskommelse även kunna göras om fortsatt utdelning som tidigare?
Förslag på alternativa lösningar från föreningen
Under det fysiska möte som hölls mellan föreningen och PostNord den 26 november 2024 ställde föreningen ett antal frågor för möjliga alternativa lösningar. Dessa redogörs delvis för nedan i mötessammanfattningen från PostNord. Vi redogör dock även här om vår syn på förslagen och de invändningar PostNord tycks ha mot förslagen.
Föreningen vill påpeka att vi här inte har föreslagit eller förespråkar en lösning framför en annan, utan endast ställt frågorna i ett försök att förstå och få tydlighet i vad det exakta problemet som ska lösas egentligen är. Något vi tyvärr inte anser ha klargjorts genom PostNords svar. Svaret är tydligt på det sätt att det uppenbart inte handlar om vägbommar och otydligt på det sätt att vi i nuläget inte tycks kunna ta något beslut annat än det PostNord föreslagit. Detta tycks PostNord dock inte vilja säga rakt ut vilket ytterligare försvårar för föreningen att göra en korrekt och rättvis bedömning av situationen.
- Ta bort vägbommar helt
Föreningen undrar vad som händer om vi helt tar bort vägbommarna. Här är PostNord flyende i sitt svar och hänvisar övergripande till trafiksäkerheten i området samt mer specifikt att det ska finnas en vändplan.
Föreningen har förstått gällande regelverk från PTS som att frågor om trafiksäkerhet och vändplan kan vara föremål för samråd, men ger inte PostNord möjligheten att vägra fortsatt utdelning i området enligt §11 PTSFS 2022:20. I området saknas visserligen vändplan på innergård, men utformningen är sådan att man kan åka igenom hela området och alltså ej behöver vända vid något givet tillfälle.
Föreningen söker klarhet i hur reglerna ska tolkas och vilka krav PostNord såväl kan ställa som ställer i denna del.
Generellt nämner PostNord att de fåtal lägenheter i markplan som finns i föreningen även måste samlas upp specifikt. Tyvärr utan, såvitt vi kan se, någon typ av hänvisning till regelverket.
Föreningen söker klarhet i vad som gäller rättsligt för de postlådor som finns i våra lägenheter i sutteräng och markplan och om det ej anses möjligt att dela ut post till dessa vill vi veta på vilka grunder. - Installation av postboxar i respektive portuppgång
PostNord menar att denna lösning kan accepteras med stöd i §11 punkt 3 PTSFS 2022:20. Då PostNord tycks kunna acceptera denna lösning ställer sig föreningen frågande till vad problemet med området egentligen är. Vägbommarna anses vara ett varaktigt hinder som är så pass svårforcerat att man inte kan dela ut post i våra portar. Men, det är inget problem alls om vi flyttar postboxarna till entréplanet i respektive port?
Inställningen från PostNord blir än mer obegripligt sett till svaret på förslag 1, att helt ta bort vägbommarna. Tar vi bort vägbommarna är det alltså trafiksäkerheten och avsaknaden av vändplan som är problemet, men dessa problem försvinner om vi flyttar postboxar till entréplan i respektive port?
Föreningen måste härmed konstatera att problemet för PostNord inte tycks ha något alls med vägbommarna att göra utan att man endast använder detta som en ursäkt för att via §11 PTSFS 2022:20 kunna tvinga igenom en förändring i området. En förändring som ekonomiskt ensidigt drabbar föreningen.
Föreningen söker klarhet, stringens och ärlighet i vad PostNord syfte och mål med förändringen är. Tydlig, rak och ärlig kommunikation ger oss det underlag som behövs för att gemensamt i föreningen besluta om en framtida hållbar lösning för bägge parter.
Föreningen söker vidare en kommentar/utlåtande från såväl PostNord som PTS om det verkligen kan anses vara acceptabelt eller i linje med regleringens syfte att utöva påtryckningar på detta sätt för att via ”hot” om avslutade postutdelning i området tvinga till en förändring. Vi anser detta viktigt inte bara för egen del, utan även som en riktlinje framåt rent rättsligt på området.
Frågan från alternativ 1 ovan gällande lägenheter i suterräng och markplan är även aktuell i denna lösning. - Central lösning utomhus
Detta är den av PostNord föreslagna lösningen. Föreningen uppfattar det som att detta är den enda lösning PostNord egentligen vill se. Vi har under det muntliga mötet återkommande frågat om någon annan lösning ens kan accepteras av PostNord, i ett försök att förstå och kunna göra en korrekt avvägning i vad vi kan göra kontra vad vi ”måste” göra. Något tydligt svar på detta har dock inte getts.
Föreningen söker ärlig och rak kommentar om detta är den enda av PostNord egentliga acceptabla lösningen. Inte minst då vi med denna typ av investering vill hitta en lösning som är framtidssäkrad och inte riskerar att vi får liknande krav inom ett par år på annan lösning. Sett till den uppenbara rättsosäkerheten i det nuvarande förfarandet ser vi annars detta som en uppenbar risk.
Även här kvarstår frågan från punkt 1 ovan avseende lägenheter i sutteräng och markplan. - Central lösning för Lillåkersvägen 18-36 & Högsätravägen 20-52, utan förändring på resterande delar av BRF Kantarellen (med undantag för lägenheter i sutteräng och markplan).
För att bättre förstå denna punkt bör man titta på de kartor som bifogats i svaret från PostNord nedan. Den kortfattade versionen är dock att uppskattningsvis halva området i dag går att komma åt via källaringång som ej finns ”innanför” de nämnda vägbommarna. Föreningens fråga var därmed om det räcker med en central upphämtningsplats för de portar som finns innanför bommarna och att resten kan delas ut som nu, med ingång via källargångarna.
PostNord tycks här argumentera att det inte är en hållbar lösning på grund av arbetsmiljöskäl och ekonomiska skäl. Man nämner även något om parkeringsmöjligheter som föreningen har svårt att tolka vad det alls betyder.
Föreningen söker svar på huruvida vi kan anses ha ett arbetsmiljörättsligt ansvar för PostNords personal och/eller huruvida de ekonomiska förutsättningar som finns för PostNord i deras utdelning ligger på oss som förening.
Föreningen söker vidare svar på hur det eventuella arbetsmiljörättsliga/ekonomiska ansvaret i så fall leder till att PostNord har rätt att avsluta utdelning i området i enlighet med §11 PTSFS 2022:20.
Frågan om lägenheter i suterräng och markplan från punkt 1 ovan kvarstår även här.
Sammanfattning och generella frågor från föreningen
Föreningen vill återigen påminna om och förtydliga att vi inte i sak ser problem att hitta en lösning som är bra för såväl våra boende som PostNord. Vi har dock mycket svårt att förstår hur PostNord agerat i denna fråga.
Vi har ställt frågan muntligt varför vi från början ej fått korrekt juridiska underlag och i det första brevet som ställdes till oss inte ens ett förslag på lösningen, utan bara ett illa riktat krav på att vi ska lösa problemet med vägbommarna. Svaret har varit att man undviker att skicka juridisk text då det är så svårt för mottagarna att förstå.
Föreningen har svårt att acceptera detta svar. I den mån mottagaren verkligen skulle ha svårt att förstå juridik är det enligt vår mening än viktigare att det är mycket tydligt och klart vad som gäller och hur lagen ska tolkas korrekt.
En allmän hänvisning till PTSFS 2022:20 och mer specifikt §11 räcker inte i vår mening. Särskilt inte då samtidigt blandar in helt andra saker i sin argumentation som exempelvis arbetsmiljö, ekonomi och trafiksäkerhet som enligt vår mening tycks ligga helt utanför just §11.
Det ligger närmast till hands att tro att PostNord i det här fallet hänvisar till §11 just av den enkla anledning att det är det enda sättet att hota med att helt sluta dela ut post i området och istället förflytta utdelningen till ett expeditionsställe. Om så verkligen vore fallet är det ett minst sagt anmärkningsvärt förfarande där man närmast måste anses skrämma och hota föreningen in i en specifik lösning. Det vill säga den raka motsatsen mot det samråd som tycks vara den övergripande målsättningen och meningen med PTSFS 2022:20.
Föreningen ställer sig också mycket tveksam till definitionen av standardiserade vägbommar som ett ”varaktigt hinder” av ett sådant slag att PostNord inte kan ta sig förbi dessa. Bommar av denna typ finns över hela landet såväl på privat som offentlig mark och det är i vår mening uppenbart att PostNord använder detta argument på ett sätt som knappast kan ha varit avsikten när undantaget skrevs. Att de skulle utgöra ett varaktigt hinder blir ett orimligt argument då flera av de av PostNord acceptebla lösningarna ändå skulle innebära att bommarna finns kvar. Att såväl polis som brandkår och ambulans ej tycks motsätta sig användningen av bommar av denna typ, över hela landet, förstärker ytterligare det intrycket.
Detta blir extra tydligt för föreningen då vi i den muntliga diskussionen frågat om en central lösning, av den typen PostNord förespråkat, kan leda till att ALL trafik inne i området för PostNords bilar (såväl post som paket) kan tas bort framöver. Svaret framgår nedan där PostNord tycks mena att man fortsatt måste åka runt i området för att dela ut försändelser till de som har funktionshinder av något slag. Även här är det uppenbart att vägbommarna återigen inte tycks vara ett reellt problem.
Föreningen önskar ett generellt uttalande runt hur tolkningen av PTSFS 2022:20 bör vara i fall som dessa, särskilt med inriktning på hur §11 används på det sätt PostNord tycks göra i detta fall. Är detta i linje med syftet och meningen med regleringen?
Med detta sagt vill föreningen gärna ha en fortsatt öppen dialog med PostNord, men önskar då att:
- Juridisk kompetent personal från PostNord medverkar i alla delar av diskussionen för att undvika fortsatta missförstånd. I nuläget tycks diskussionen endast ha först av arbetsmiljöombud.
- En öppen och ärlig dialog om PostNords syfte och målsättningen med en förändring.
- En öppen och ärlig diskussion om finansiering av en eventuell förändring i den mån den inte uppenbart är till en fördel för de boende i området.
Med vänliga hälsningar
Styrelsen för HSB BRF Kantarellen 11, Lidingö
—–
Nedan den skriftliga kommunikation som sänts från PostNord till föreningen efter ett fysiskt möte i november 2024.
—–
PTSFS 2022:20 / Högsätravägen 1-33 & Lillåkersvägen 2-52 / BRF Kantarellen 11 / Samrådsmöte
Mail från PostNord till föreningen – Fre 2024-11-29 10:39
Hej.
Tack för mötet den 26/11.
Summerat kan vi konstatera att det fortfarande finns meningsskiljaktigheter i vad som utgör ett hinder i färdvägen.
Vi understryker att detta är något för er att överklaga till rådet för utdelningsfrågor om ni är av annan uppfattning.
radet.forutdelningsfragor@postnord.com
Dispenser avhandlades och BRF blev informerade om att detta är något som varje enskild boende över 80 kan ansöka om eller om funktionshinder gör att man saknar förmågan att ta sig till den anvisade platsen.
BRF lyfte frågan om Postoperatörer kommer färdas inne på området för att infria dispenserad leverans.
PostNord behöver fortfarande kunna färdas inne på området på ett betryggande sätt med möjlighet att vända med fordonet.
Dispensen är behovsprövande och läkarintyg kan behöva styrkas om det enbart avser funktionshinder.
Olika scenarios behandlades i samrådet med olika utfall som BRF önskade svar på.
PostNord återkommer längre ner i dessa anteckningar gällande de olika scenarion BRF kantarellen funderar över.
De enskilda postlådor som idag är utplacerade enskild behöver samlas i någon form, antingen till en samlad postmottagning i porten, centralt belägen för området eller i en lådsamling längs med vår färdväg. Detta lite beroende på hur BRF kantarellen önskar gå till väga i sin handlingsplan.
PostNord vill i första hand se samlade postmottagningslösningar i området då vi under mötet avhandlade den ändamålsenliga utformningen av postmottagningar i dörren speglat efterfrågan av större försändelser för en säker och hållbar framtida samhällelig posttjänst.
Hur dessa Postmottagningar placeras spelar roll i hur BRF Kantarellen 11 väljer att agera gällande Bommarna i området.
BRF informerade om att delar av Fastigheten går att färdas till igenom gatuplan. Det jag har fått till mig efter en dialog med Huvuskyddsombudet samt Distributionschefen är att hindret förekommer där Fordonet behöver ställas i förhållande till postmottagningen.
Det skulle alltså inte vara arbetsmiljömässigt hållbart att färdas igenom huskroppen med samtliga hushållens försändelser och inte heller ekonomiskt hållbart att förlägga arbetet på annat sätt.
Det vi skulle kunna se som en bra lösning är att samla Postmottagningarna i dessa källarvåningar för fastigheterna.
Då kan bommarna dessutom kvarstå i dess nuvarande form och vi färdas med fordonet utanför området.
Tex. Gatuplans entrén Högsätravägen 9B samlar 5, 7 & 9.
Scenarion.
- Demontering av bommar.
- För att detta skall vara en godkänd lösning behöver framkomligheten inne i området vara trafiksäkert hållbar.
- Det skall finnas möjlighet att vända i en vändzon.
- Framförandet av fordonen skall ske på vägbanan och inte över allmän terräng.
- Sutterängvåningarnas enskilda Postlådor behöver samlas till Lådsamlingar som är hanterbara från våra fordon, alltså 100-120 cm över mark
2. Installation av Fastighetsboxar i entrén.
- Detta scenario kan i överenskommelse med PostNord godkännas, enligt 11§ punkt 3.
- Sutterängvåningarnas enskilda Postlådor behöver samlas till Lådsamlingar som är hanterbara från våra fordon, alltså 100-120 cm över mark eller assimileras till Fastighetsboxen i entrén.
3. Central lösning utomhus.
- Detta scenario skulle innebära att (beroende på slutgiltig placering) bommarna kan kvarstå i dess nuvarande form mot att större delar av området samlas till knytpunkter i anslutning till hindret.
- Sutterängvåningarnas enskilda Postlådor behöver samlas till Lådsamlingar som är hanterbara från våra fordon, alltså 100-120 cm över mark eller assimileras till den Centrala lösningen utomhus.
4. Central lösning för Lillåkersvägen 18-36 & Högsätravägen 20-52, utan förändring på resterande delar av BRF Kantarellen (med undantag för Sutterängvåningarnas enskilda postlådor).
- BRF informerade om att delar av Fastigheten går att färdas till igenom gatuplan. Hindret förekommer där Fordonet behöver parkeras i förhållande till postmottagningen. Det skulle alltså inte vara arbetsmiljömässigt hållbart att färdas igenom huskroppen med samtliga hushållens försändelser och inte heller ekonomiskt hållbart att förlägga arbetet på annat sätt.
- Om postmottagningen samlas till denna Entré från gatuplan kan bommarna alltså kvarstå i dess nuvarande form.
- Sutterängvåningarnas enskilda Postlådor behöver samlas till Lådsamlingar som är hanterbara från våra fordon, alltså 100-120 cm över mark eller assimileras till entrén i gatuplan.
Rödmarkerat område är portar där entré finns på gatuplan
Blåmarkerat område är portar där entré enbart finns från gård eller bakom bommar.
Det vi efterfrågar är en skriftlig handlingsplan hur ni önskar gå till väga i området. Vad åtgärden sedan är i förhållande till tidsplanen skall vara rimlig.
I ett scenario där stora delar av BRF’s postmottagningar centraliseras i en omfattande projektering har jag inga problem att godkänna en längre tidsplan.
Allt gott.
(NOTERA: ett antal kartskisser över området fanns i originalmailet som inte läggs ut här)