Nu har vi pratat ihop oss ordentligt med Tele2 som är vår leverantör av tv och internet. Vi sammanfattar här nedan och det ska även komma information från Tele2 inom kort. Antingen via e-post eller brevlådan beroende på hur man registrerat sig hos Tele2 som kund.

Den jätte, jättekorta summeringen:

  • Du behöver inte betala räkningen som skickats ut från Tele2
  • Är du nöjd med hur tv och internet fungerar i dag behöver du inte göra något alls (och inte heller läsa vidare nedanför)

Räkningen som skickats ut

De fakturor som skickats ut till många boende i området direkt från Tele2, avseende tv-tjänster, kan rivas och slängas. Dessa behöver inte betalas.

Har du fått brev om att skicka tillbaka digital-tv-box eller annan utrustning kan du bortse även från det kravet.

Om någon, mot all förmodan, ändå får påminnelsefakturor från Tele2, hör av er direkt till Tele2 så ska de lösa det. Om inte, kontakta förvaltaren och styrelsen så hjälper vi till.

Har du autogiro borde betalningen ställas in från Tele2:s sida, men håll extra koll och om pengar dras ska de självklart betalas tillbaka.

Har du extra abonnemang hos Tele2 i dag, det vill säga att du betalar för ett större paketutbud (film, sport, extra tv-kanaler) bör du höra av dig till Tele2 för att försäkra dig om rätt summa att betala.

Blir det någon skillnad på tv och internet nu? Behöver jag göra något?

Tv och internet ska fungera exakt likadant framåt som tidigare. Det har till och med gjorts vissa förbättringar i avtalet, men om du är nöjd som det är nu ska du inte behöva ändra någonting hemma. Alla kanaler ska fungera likadant som tidigare. Samma gäller för internet.

Tv och internet kommer fortsatt att faktureras samtliga boende på den normala avgiften varje månad. Ingen skillnad i pris mot tidigare.

Är du nöjd så behöver du heller inte läsa vidare nedan.

Det nya avtalet – tv

Vårt nya avtal med Tele2 om tv innebär vissa fördelar för dig som vill.

Kanaler som ingår i paketet är samma som tidigare: SVT1, SVT2, SVT Barn, SVT24, Kunskapskanalen, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, Kanal 10, Kanal 11, TV12, TLC och Access TV. I det nya paketet ingår även National Geographics, Expressen TV, Godare och ATG Live.

Flera av kanalerna finns i HD, numera även direkt via antennuttaget. För vissa av kanalerna kan det behövas en separat digital-tv-box som kopplas in i tv:n. Mer information om detta kommer skickas ut av Tele2 och man kan självklart även fråga deras kundtjänst.

Playtjänst – telefon, dator, surfplatta

I avtalet ingår även en playtjänst där du kan se flera av kanalerna ovan direkt på en telefon, surfplatta eller dator. Oavsett var du befinner dig. I playtjänsten ska även finnas möjlighet att se vissa kanaler och program upp till sju dagar bakåt i tiden.

Rabatt på extra kanalpaket

Det har även gjorts en klar förbättring för dig som vill ha ännu mer tv via Tele2. I vårt avtal ingår en rabatt för alla boende på 80 kronor om du tecknar ett större kanalutbudspaket. Mer information kommer från Tele2.

Om du inte får tillgång till alla tjänster

För att få full tillgång till alla tjänster och funktioner kan du behöva teckna dig personligen som kund hos Tele2. Notera då att ingen avgift behöver betalas för vare sig internet eller det grundutbud av tv som nämns ovan då det täcks av vårt gruppavtal. Du behöver alltså bara betala för eventuella extra tjänster/produkter eller fler kanaler än de som ingår.

Det nya avtalet – internet

För internet har vi fortsatt 1000/1000 i hastighet via fiber. Det nya avtalet innebär att du kan få en ny och modernare router från Tele2 – som framförallt kan ge dig snabbare trådlös uppkoppling. Mer information om detta kommer i separat information från Tele2 inom kort.

Vill du ha full fart på internet ska du använda den mediaomvandlare som sitter i närheten av ytterdörren (vit box). Du kan även koppla upp dig via ”tre hål i väggen”, det vill säga kontakten som finns i vardagsrummet bredvid antennuttaget. Här krävs speciell utrustning och det kommer bli långsammare internet. Vi rekommenderar därför inte detta, men om du vill ha en sådan lösning ska du prata med Tele2:s kundtjänst.

Varför skickades det ut räkningar alls?

Föreningens avtal med ComHem tecknades för många år sedan och det var dags att se över avtalet för tv och internet. Valet föll på att fortsätta med Tele2 (som köpt upp ComHem) och vi tecknade ett nytt avtal. Målsättningen vara att det inte skulle bli någon skillnad för boende och att det skulle bli en sömlös övergång. Så blev det (uppenbart) inte då vi inte uppfattade att det nya avtalet innebar en förändring av det tidigare gruppavtalet, vilket var det som orsakade att räkningarna skickats ut.

Tele2 har varit mycket hjälpsamma i processen att lösa problemet framåt och vi hoppas nu på många år till med en bra och stabil leverans av såväl snabbt internet som bra tv-utbud i området.