Det är mycket viktigt att ni i samband med det ger tillträde till er lägenhet. Man har då ingen möjlighet att acceptera att man inte får tillträde till någon lägenhet. Lägenheter som inte ger tillträde kommer att medföra extra kostnader för föreningen och dessa merkostnader avser föreningen att debitera lägenhetsinnehavaren – då det är kostnader som får anses bero lägenhetsinnehavarens försummelse. Föreningen merkostnader blir, vid återbesök, extrakostnader för administration, kostnader för entreprenörer och företrädare för föreningen som måste utföra extra besök till lägenheten etc.
Alla boende i föreningen är skyldiga att ge tillträde för att utföra tillsyn, underhåll eller liknande på föreningens delar av lägenheten. Man är också skyldiga att regelbundet ta del av den information som delas ut i brevlådan, anslås i porten eller finns på föreningens hemsida. Detta gäller även om man är bortrest eller hyr ut lägenheten i andrahand. Man måste då se till att ha tillsyn av sin lägenhet samt att ta del av posten. Om detta av någon anledning inte är möjligt måste ni i god tid kontakta HSB Kund- och Medlemsservice enligt nedan, samt lägga en nyckel till lägenheten i nyckeltuben vid det tillfälle då man behöver tillträde till er lägenhet.
När ni lägger nyckeln i tuben, kom då ihåg att:
• lägga dit rätt nyckel
• inte låsa överlåset
• inte ha en för stor nyckelbricka eller liknande så att nyckeln inte går att ta ut
Aviseringar för försyn och fönsterbyte skickas ut några veckor före. Detaljerad information med tidplan finns här
För eventuella frågor som rör detta kan ni vända er till HSB Kund- och Medlemsservice (KOMS)