Nabo ny förvaltare från 1 januari 2026
Vi är glada att kunna berätta att Nabo (https://nabo.se/) tar över både den ekonomiska och tekniska förvaltningen vid årsskiftet. Sju företag var med i upphandlingen. Nabo stack ut med sitt engagemang och viljan att vara en aktiv partner i att utveckla vårt område.
Så går vi vidare
Under hösten jobbar vi ihop med Fastighetsägarna och Nabo för en smidig överlämning. I god tid innan dess kommer du att få mer praktisk info om kontaktvägar, felanmälan och rutiner. Har du frågor redan nu, hör av dig till styrelsen så hjälper vi till. Vi uppskattar också lite tålamod medan allt faller på plats.
Träffa Nabo och ställ dina frågor
Torsdag 27 november 2025 kl. 18–20 ses vi på Föreningsgården på Larsbergs torg. Representanter från Nabo är på plats och berättar mer om sig själva. Lokalen rymmer cirka 150 personer, så först till kvarn gäller. För att så många som möjligt ska få plats ber vi att ni kommer en person per hushåll.
Utemiljö – trädgård och snöröjning
I våras tog Två Smålänningar över skötseln av vår utemiljö och vi har sett mycket positivt jämfört med innan. I vinter kommer de även att sköta snöröjning och sandning i området då vår tidigare leverantör Lidingö Trädgårdscenter har fått för mycket på sitt bord med annat. Vi har full tillit till att Två Smålänningar kommer hantera detta minst lika bra.
Delar av utemiljön har tyvärr varit eftersatt varför det också kommer genomföras en del lite större åtgärder. Bland annat kommer häckar att klippas ner till fönsterhöjd och tas ut från väggar/balkonger för att skydda fastigheten och öka säkerheten i området. Vi kommer även att få bort mossa på cykelparkeringar, ogräs på uteplatser generellt och klätterväxter som letar sig upp längs några fasader. Detta arbete sker löpande under vintern och våren som kommer.
Laddning av elbilar äntligen på plats
Under hösten har vi installerat 19 laddplatser på parkeringen vid Lillåkersvägen 2B till 12B. Platserna är vanliga besöksparkeringar, så parkering betalas som vanligt under tiden du laddar. Vi kan tyvärr inte erbjuda förhyrda laddplatser ännu.
Laddning sker via Charge Nodes app. Observera att du inte behöver ladda för att stå på platserna i nuläget.
Hastigheter, parkering och nedskräpning
Vi behöver tyvärr påminna igen: kör långsamt i området, även på parkeringsdäcken och i garagen. Säkerheten går först.
Parkera bara på avsedda platser och blockera aldrig vägbommarna. Inte ens “i en minut”. De minuterna kan vara avgörande om polis, ambulans eller brandkår måste fram.
Vi har också fortsatt problem med nedskräpning. Källargångar är inte för soffor och möbler. Papperskorgar och soptunnor utomhus är inte för hushållssopor. Soprummen är inte för grovavfall. Vi har ställt tillbaka kärlen för mindre elektronik, men om tv-apparater och annat stort hamnar där igen behöver vi ta bort dem. Tack för att du hjälper till att hålla området säkert och trivsamt.
Förråd
De extra förråd som finns i föreningen har varit ett sorgebarn ett tag, men nu börjar vi få ordning på det igen. Nya avtal skickas inom kort ut till er som hyrt tidigare.
Planen är också att öppna uthyrningen av dagens tomma förråd runt årsskiftet i samband med övergången till Nabo (1 januari 2026). Håll utkik på hemsidan för mer information.
OVK, elcentraler och nödvändiga arbeten i enskilda lägenheter
Det är mycket viktigt att alla släpper in entreprenörer när det aviseras i brevlådan. Som boende är du skyldig att ge tillträde och uteblivet tillträde innebär extra kostnader för föreningen. Vi har fortfarande ett antal lägenheter kvar där vi behöver gå vidare med formella åtgärder och kräva tillgång för att slutföra arbetet med såväl OVK som de felmärkta elcentraler det aviserats om.
Framöver ser vi därför också över möjligheten att debitera de faktiska extrakostnaderna till den som inte lämnar tillträde, eftersom fler nödvändiga arbeten av den här typen planeras.
Vinter, värme och vädring
När kylan kommer vill vi påminna om att inte lämna vädringsfönster, fönster eller balkongdörrar öppna under längre tid. Det drar onödigt mycket värme och kostar. Vädrar du, gör det hellre ordentligt men kort. Se även till att hålla portar till fastigheterna stängda.
Tycker du att det är kallt i lägenheten går det förstås bra att felanmäla. Tänk på att temperaturen ska mätas en bit in i rummet och upp från golvet, inte precis vid fönstret. I de allra flesta fall håller lägenheten rätt nivå när man mäter på rätt sätt. Beroende på situation kan också kostnaden för en mätning belasta den boende.
Postnord, sakta med säkert mot ny postlösning
Arbetet med att installera nya postlådor på sophus runtom i området är på gång. Styrelsen ser i nuläget över de sista detaljerna och återkommer med mer information när det närmar sig.
Styrelsen vill påminna om att de här inte är något vi själva har kommit på eller förespråkar, utan att vi blivit tvungna att hitta en ny lösning efter krav från PostNord. Man kan tycka vad man vill om det, men vi arbetar med att hitta en så hållbar, framtidssäkrad och lätthanterad lösning som möjligt.
Vad tycker du är viktigt? Och vill du engagera dig i föreningen?
Sedan i somras är vår valberedning, Olaf och Frithjof, igång. De har tagit fram en enkät för att ringa in vilka frågor ni medlemmar tycker är viktigast och vem som vill bidra med sin kunskap. Svara via https://bit.ly/kanta11.
